Alle blogs

Hoe je betere resultaten realiseert.

Hoe je betere resultaten realiseert

Wat is jouw belangrijkste taak als ondernemer voor fantastische resultaten?

Als ondernemer ben je druk met van alles en nog wat. In sommige gevallen doe je zelf de telefoonbehandeling, de administratie, de marketing, de uitvoering en de verkoop, dus heel veel verschillende taken. Het blijkt dat dit erg verlammend kan werken, wie ben je op ieder moment van de dag? Je bent steeds in een andere rol en iedere keer afgeleid door de orde van de dag. Er is altijd wel iets wat aan je trekt.

Jouw belangrijkste rol

Wees je bewust dat er slechts één rol de allerbelangrijkste is als ondernemer, je bent degene die verantwoordelijk is voor jouw onderneming. Jij bent de bestuurder, jij bepaalt de richting en jij moet dus de keuzes maken. Jouw rol als ondernemer, het bepalen van de strategie, het zorgen voor focus en de juiste acties op deze strategie, is het allerbelangrijkste. Vooraf aan deze keuzes moet je nadenken, dit is essentieel om goede keuzes te kunnen maken voor betere resultaten en meer succes. Brian T. King benadrukt dat het vermogen om strategische focus te behouden essentieel is voor ondernemers. Hij stelt dat dit een vaardigheid is die voortdurend moet worden ontwikkeld en onderhouden.

Lees ook: 3 tips voor groei door focus en strategie

Wat is succes? En wat zijn goede resultaten

Succes zou je kunnen definiëren als; bereiken wat je wilt.

Heel veel ondernemers hebben echter geen duidelijk beeld van WAT ze precies willen bereiken met hun onderneming. Ze hebben wel een vaag idee van wat ze misschien zouden willen, maar ze hebben het gehele plaatje niet duidelijk en helder voor ogen. Wanneer je betere resultaten wilt bereiken en dus meer succes, zul je helder moeten hebben wat je precies wilt bereiken. Je moet hier een heel concreet en duidelijk beeld van hebben.

Om succes te bereiken heb je dus heldere FOCUS nodig, dit kun je onder andere bereiken door het maken van doelstellingen.

Je kunt bijvoorbeeld starten met de vraag; “waar wil ik over 5 jaar staan als mens prive en zakelijk?” Of voor je zakelijke doelen; “wat moet ik doen om in 5 jaar het nummer 1 bedrijf te zijn op ons vakgebied?”

Vanuit deze visie ga je terug redeneren; “wat moet ik doen om binnen 1 jaar richting dit doel te bewegen?

Wat moet ik de komende maand hiervoor doen en welke stappen kan ik binnen 1 week ondernemen? Tenslotte beland je bij de vraag waar je vandaag al mee kunt starten. Zo kun je een vastomlijnd actieplan creëren met focus op jouw doel en kun je steeds checken of je op het goede spoor bent.

Lees ook: De 6 belangrijkste stappen om je doelen sneller te bereiken

De wereld verandert razendsnel

Voor de meeste ondernemers is verkoop en marketing een punt waar ze meer aandacht aan moeten geven om meer succesvol te worden. Als je dit als prioriteit hebt zorg dan dat je dit bij voorkeur dagelijks, maar zeker wekelijks inplant in je agenda. Je moet hier actief mee aan de slag, zeker in deze tijd van snelle technologische ontwikkelingen waardoor de wereld enorm (is) veranderd.

Jouw bedrijf staat ook op het punt te veranderen door de nieuwe opkomende technologie. Zorg dat je hierover nadenkt en hier actie op onderneemt, anders ben je straks te laat. Zoals bijvoorbeeld Kodak, zij reageerde te laat op de nieuwe technologie. En als voorbeeld van het wel reageren op technologische veranderingen bijvoorbeeld Uber (die de taxi industrie op zijn kop zette) of AirBnB (die een belangrijke concurrent is geworden van booking.com). Besef dat als je JA zegt tegen het een, je NEE zegt tegen het ander. Je moet keuzes maken! Dus zorg ervoor dat je over deze keuzes goed nadenkt. Laat je hierbij ondersteunen door een specialist, die je helpt om de juiste strategie te bepalen en weloverwogen goed onderbouwde keuzes te maken.

Jouw ultieme motivatie

Om interne motivatie te ontwikkelen voor de stappen die je wilt zetten kun je onderzoek doen bij jezelf naar jouw ultieme motivatie. Dit doe je door minimaal 3 keer door te vragen Waarom je dit wilt. Waarom wil je bereiken wat je voor ogen hebt? Wat is de reden dat je zo hard werkt? Dus als je antwoord geeft op deze vragen dan stel je jezelf weer de vraag; Waarom? en ga zo tot minimaal 3 keer door. Je komt op deze manier bij de jouw dieperliggende ultieme motivatie.

Wanneer je bij het uiteindelijke antwoord komt, de ultieme motivatie, dan moet je dit voelen in je hart. Je weet dan, hier doe ik het echt voor. En als je nadenkt dat je dit niet zult bereiken dan doet dit pijn, je krijgt er als het ware tranen van in je ogen krijgen.

Lees ook: Heb jij de juiste prioriteiten?

Aan de slag

Beschrijf wat voor jou de 5 belangrijkste onderwerpen zijn in jouw bedrijf die direct aandacht moeten hebben/krijgen om succesvol(ler) te zijn/worden met jouw bedrijf. Nadat je deze items hebt gekozen geef je ze een mate van prioriteit, van nummer 1 t/m 5. Datgene wat op 1 eindigt, dat is iets waar je iedere dag mee bezig moet gaan. Je zult dit thema extra aandacht moeten geven. Om succes te boeken begin je gelijk met datgene wat het belangrijkste is voor jouw business. En dan bedoel ik ook gelijk, onderneem direct actie, nu voel je het en is er motivatie. Laat je niet afleiden maar start gelijk met je eerste actie.

Daarnaast geef je ook de andere 4 items aandacht en neem je deze op in jouw planning. Bedenk de meest efficiënte en effectieve acties voor deze urgente onderwerpen. Dit zijn die acties die jou het snelst naar het gewenste resultaat brengen.

Hulp nodig bij het zetten van de eerste stappen?

Ontvang je graag persoonlijk advies? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek met mij in. Je kan ook meer ondernemerstips ontvangen door het beluisteren van mijn podcast De Succesversneller. Beschikbaar op Spotify, Apple Podcasts en YouTube. Tot slot kan je ook mijn boek Drivers Seat nu bestellen.

FAQ

  1. Wat is mijn belangrijkste taak als ondernemer voor betere resultaten?
    Jouw belangrijkste taak is het bepalen van de richting van je bedrijf. Jij bent de bestuurder. Strategie bepalen, focus aanbrengen en zorgen voor de juiste acties hoort bij jou. Als je dit niet bewust doet, raak je verstrikt in dagelijkse ruis en blijft echte groei uit.
  2. Waarom lukt het veel ondernemers niet om hun gewenste resultaten te behalen?
    Omdat ze vaak geen helder beeld hebben van wat ze precies willen bereiken. Zonder concreet doel kun je geen gerichte keuzes maken. Veel ondernemers werken hard, maar missen strategische focus, waardoor hun inspanningen weinig opleveren.
  3. Hoe zorg ik voor meer focus in mijn ondernemerschap?
    Door terug te redeneren vanuit je langetermijndoel. Vraag jezelf af:
    Waar wil ik over 5 jaar staan, zakelijk én privé?
    Wat moet ik dan over 1 jaar bereikt hebben?
    Welke stappen moet ik deze maand zetten
    Zo ontwikkel je een actieplan dat jou gericht naar je doelen stuurt.
  4. Wat is de kracht van mijn interne motivatie en hoe ontdek ik die?
    Je ultieme motivatie is wat je écht drijft. Door minstens 3 keer de vraag “Waarom wil ik dit?” te stellen, graaf je dieper dan oppervlakkige doelen. Als je jouw motivatie voelt, ontstaat er een krachtige drive die volhouden en doorzetten veel gemakkelijker maakt.
  5. Hoe begin ik met betere resultaten realiseren – vandaag nog?
    Schrijf de vijf belangrijkste aandachtsgebieden in je bedrijf op.
    Rangschik ze van 1 t/m 5.
    Begin vandaag met datgene wat op nummer 1 staat.
    Plan ook concrete tijd in voor de andere 4.
    Onderneem actie vanuit focus en urgentie – stel niet uit!