Alle blogs

3 tips voor GROEI door focus en strategie

3 tips voor groei door focus en strategie

Als ondernemer ben je druk met van alles en nog wat. Bij de gemiddelde MKB-er zie je regelmatig dat de ondernemer druk is met de administratie, personeelszaken, de marketing, de uitvoering en de verkoop, dus heel veel verschillende taken. Hierdoor werk je vooral heel hard en heb je weinig tijd om te werken aan de groei van je bedrijf. Het blijkt dat al deze taken vaak erg verlammend werken, wie ben je op ieder moment van de dag? Je bent steeds in een andere rol en iedere keer afgeleid door de orde van de dag. Er is altijd wel iets wat aan je trekt.

Jouw belangrijkste rol

Wees je bewust dat er slechts één rol de allerbelangrijkste is als ondernemer, je bent degene die verantwoordelijk is voor jouw onderneming. Jij bent de bestuurder, jij bepaalt de richting en jij moet dus de keuzes maken. Jouw rol als ondernemer, het bepalen van de strategie, het zorgen voor focus en de juiste acties op deze strategie, is het allerbelangrijkste. Vooraf aan deze keuzes moet je nadenken, dit is essentieel om goede keuzes te kunnen maken voor betere resultaten en meer succes.

Zoals McKinsey stelt, is het essentieel dat bedrijven niet alleen strategische doelen stellen, maar ook innovatie verankeren in hun organisatiecultuur om duurzaam te groeien.

Lees ook: Hoe je betere resultaten realiseert

Wat is succes? Hoe krijg je meer groei?

Succes zou je kunnen definiëren als; bereiken wat je jezelf vooraf als doel hebt gesteld. Heel veel ondernemers hebben echter geen duidelijk beeld van WAT ze precies willen bereiken met hun onderneming. Ze hebben wel een vaag idee van wat ze misschien zouden willen, maar ze hebben het gehele plaatje niet duidelijk en helder voor ogen. Wanneer je betere resultaten wilt bereiken en dus meer succes, zul je helder moeten hebben wat je precies wilt bereiken. Je moet hier een heel concreet en duidelijk beeld van hebben.

Lees ook: Zo word je succesvol(ler) in deze tijd

TIP 1: Zorg voor STRATEGIE en FOCUS

Om succes te bereiken heb je een goede STRATEGIE en heldere FOCUS nodig. Om hier mee te starten kun je bijvoorbeeld starten met de vraag; “waar wil ik over 5 jaar staan als mens prive en zakelijk?” Of voor je zakelijke doelen; “wat moet ik doen om in 5 jaar het nummer 1 bedrijf te zijn op ons vakgebied?” Vanuit deze visie ga je terug redeneren; “wat moet ik doen om binnen 1 jaar richting dit doel te bewegen? Wat moet ik de komende maand hiervoor doen en welke stappen kan ik binnen 1 week ondernemen? Tenslotte beland je bij de vraag waar je vandaag al mee kunt starten. Zo kun je een vastomlijnd actieplan creëren met focus op jouw doel en kun je steeds checken of je op het goede spoor bent. De wereld verandert razendsnel

Om succesvol te groeien met je bedrijf is het noodzakelijk dat je meer AAN je bedrijf werkt. Dat je een helder doel voor ogen hebt, waar je naartoe wilt werken en dat je nadenkt over hoe je daar kunt komen. Als je een onafhankelijk droombedrijf als ambitie hebt, zorg dan dat je, bij voorkeur dagelijks, maar zeker wekelijks hiermee aan de slag gaat en hiervoor tijd inplant in je agenda.

Om een succesvol onafhankelijk bedrijf te creëren dien je keuzes te maken, dien je te weten waar je aandacht op gericht moet zijn. Het is essentieel dat je helder hebt waar je precies actief mee aan de slag moet gaan/zijn, zeker in deze tijd van snelle technologische ontwikkelingen waardoor de wereld enorm (is) veranderd.

Hoe dan ook is het een feit dat ook jouw bedrijf mee moet met alle veranderingen, aan de slag moet met alle vernieuwingen en de nieuwe opkomende technologie. Zorg dat je hierover nadenkt en hier actie op onderneemt, anders ben je straks te laat. Zoals bijvoorbeeld Kodak, zij reageerde te laat op de nieuwe technologie. En als voorbeeld van het wel reageren op technologische veranderingen bijvoorbeeld Uber (die de taxi industrie op zijn kop zette) of AirBnB (die een belangrijke concurrent is geworden van booking.com).

Besef dat als je JA zegt tegen het een, je NEE zegt tegen het ander. Je moet keuzes maken! Dus zorg ervoor dat je over deze keuzes goed nadenkt. Laat je hierbij ondersteunen door een specialist, die je helpt om de juiste strategie te bepalen en weloverwogen goed onderbouwde keuzes te maken.

TIP 2: Zorg voor interne MOTIVATIE

Om interne motivatie te ontwikkelen voor de stappen die je wilt zetten kun je onderzoek doen bij jezelf naar jouw ultieme motivatie. Dit doe je door minimaal 3 keer door te vragen Waarom je dit wilt. Waarom wil je bereiken wat je voor ogen hebt? Wat is de reden dat je zo hard werkt? Dus als je antwoord geeft op deze vragen dan stel je jezelf weer de vraag; Waarom? en ga zo tot minimaal 3 keer door. Je komt op deze manier bij de jouw dieperliggende ultieme motivatie. Wanneer je bij het uiteindelijke antwoord komt, de ultieme motivatie, dan moet je dit voelen in je hart. Je weet dan, hier doe ik het echt voor. En als je nadenkt dat je dit niet zult bereiken dan doet dit pijn, je krijgt er als het ware tranen van in je ogen krijgen.

TIP 3: ACTIEF aan de slag

Beschrijf wat voor jou de 3 belangrijkste onderwerpen zijn in jouw bedrijf die direct aandacht moeten hebben/krijgen om succesvol(ler) te zijn/worden met jouw bedrijf. Nadat je deze items hebt gekozen geef je ze een mate van prioriteit, van nummer 1 t/m 3. Datgene wat op 1 eindigt, dat is iets waar je iedere dag mee bezig moet gaan. Je zult dit thema extra aandacht moeten geven. Om succes te boeken begin je gelijk met datgene wat het belangrijkste is voor jouw business.

En dan bedoel ik ook gelijk, onderneem direct actie, nu voel je het en is er motivatie. Laat je niet afleiden maar start gelijk met je eerste actie. Daarnaast geef je ook de andere 2 items aandacht en neem je deze op in jouw planning. Bedenk de meest efficiënte en effectieve acties voor deze urgente onderwerpen. Dit zijn die acties die jou het snelst naar het gewenste resultaat brengen.

Zet vandaag nog de eerste stap naar meer groei

Toch nog hulp nodig om die eerste stap te zetten? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in. Ik geef je dan persoonlijke tips die jou verder kunnen helpen. Je kan ook mijn podcast De Succesversneller volgen op Spotify, Apple Podcasts of YouTube. Tot slot kan je nu ook mijn boek Drivers Seat bestellen. Veel succes!

FAQ

  1. Waarom is het zo belangrijk om als ondernemer focus te hebben?
    Focus helpt je als ondernemer om niet constant afgeleid te worden door dagelijkse taken en ruis. Door duidelijke doelen te stellen en daar strategisch naartoe te werken, besteed je je tijd en energie effectiever en bereik je sneller succes.
  2. Wat wordt bedoeld met ‘werken AAN je bedrijf’ in plaats van IN je bedrijf?
    Werken aan je bedrijf betekent strategisch nadenken over de toekomst, doelen stellen en keuzes maken die groei stimuleren. Werken in je bedrijf houdt in dat je vooral bezig bent met uitvoerende taken. Voor duurzame groei moet je juist tijd reserveren om aan je bedrijf te bouwen.
  3. Hoe ontwikkel ik interne motivatie volgens de blog?
    Door jezelf meerdere keren de vraag “Waarom wil ik dit?” te stellen. Als je deze vraag minstens drie keer beantwoordt, kom je bij de diepere, persoonlijke drijfveren die echte motivatie geven. Dit zorgt voor meer doorzettingsvermogen en betrokkenheid bij je doelen.
  4. Wat zijn de eerste stappen om een goede strategie op te stellen?
    Start met een duidelijke visie: waar wil je over 5 jaar staan, zowel zakelijk als privé? Werk vervolgens terug naar wat je dit jaar, deze maand en deze week moet doen om daar te komen. Zet concrete en haalbare acties op papier.
  5. Hoe weet ik waar ik NU het beste op kan focussen?
    Identificeer de drie belangrijkste onderwerpen binnen jouw bedrijf die verbetering nodig hebben. Rangschik ze op prioriteit en begin direct met het belangrijkste punt. Zo benut je je motivatie optimaal en kom je sneller in actie.