3 tips om overzicht en rust te krijgen

3 tips om overzicht en rust te krijgen
In de dagelijkse praktijk zie ik, met name in de drukke decembermaand, veel mensen die geen overzicht meer hebben, waar het hoofd van overloopt, en zij ervaren dat iedereen aan hen trekt en zij zelf hun dingen niet gedaan krijgen die ze willen/moeten doen. Hoe verander je dit?
Met de volgende 3 TIPS krijg je meer overzicht, rust in je hoofd en een prettig gevoel om dit zaken te regelen die belangrijk voor je zijn.
Lees ook: Waarom jij druk bent en je opgejaagd voelt
Tip 1: schrijf alles op
Het is belangrijk dat je allereerst overzicht creëert door al jouw taken/acties op te schrijven. Wanneer je dit in je hoofd houdt raak je geestelijk overbelast, voel je je overladen en is er geen ruimte voor creativiteit. Schrijf alles op, dus zowel privé- als zakelijke taken/acties. Talentquest benadrukt het belang van het opschrijven van doelen.
Tip 2: categorise
Nadat je alles hebt opgeschreven ga je al deze acties rubriceren in diverse categorieën. Kies waar een actie thuishoort en plaats de acties in de bijbehorende categorie. Bijvoorbeeld in de categorie financiën/geld, familie, persoonlijke ontwikkeling of baan/werk etc. Je kunt je eigen categorieën samenstellen
Lees ook: Zo kun je georganiseerd werken
Tip 3: prioritiseer
Daarna kies je de categorie die voor jou het allerbelangrijkste is om NU direct mee aan de slag te gaan. De categorie waarvan jij vindt dat deze nu echt aandacht moet hebben, omdat je hiervan dingen echt gedaan wilt hebben. Uit deze categorie kies je een TOP 3 van acties waar je direct mee aan de slag gaat. Houd het overzichtelijk, plan niet teveel want dan word je teleurgesteld als je het niet haalt. Daarnaast is het belangrijk dat je kiest voor die acties die het grote verschil maken. Denk hier gewoon even goed over na!
Als je op deze manier je leven plant, zul je weer overzicht ervaren. Dit geeft rust en ruimte in je hoofd. Je weet wat je te doen staat en je zult veel effectiever zijn omdat je kiest voor die dingen die echt belangrijk voor je zijn. Waarschijnlijk zul je ook ontdekken dat sommige acties overbodig zijn en echt van je lijst af kunnen.
Zet vandaag nog de eerste stap naar meer rust
Toch nog hulp nodig om die eerste stap te zetten? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in. Ik geef je dan persoonlijke tips die jou verder kunnen helpen. Je kan ook mijn podcast De Succesversneller volgen op Spotify, Apple Podcasts of YouTube. Tot slot kan je nu ook mijn boek Drivers Seat bestellen. Veel succes!
FAQ
- Waarom voelt mijn hoofd zo vol en krijg ik mijn taken niet af?
Omdat je waarschijnlijk alles in je hoofd probeert te onthouden. Dit veroorzaakt mentale overbelasting en stress. Zonder overzicht blijven belangrijke en onbelangrijke taken door elkaar heen lopen, waardoor je het gevoel hebt dat je achter de feiten aanloopt. - Wat levert het op als ik alles opschrijf?
Door al je taken en gedachten op papier te zetten, ontlast je je brein. Je creëert overzicht, ruimte voor creativiteit én rust. Pas als je ziet wat er speelt, kun je bewust kiezen wat prioriteit krijgt. - Waarom moet ik mijn taken in categorieën indelen?
Categorieën geven structuur. Je gaat van een lange, rommelige lijst naar duidelijke overzichtsblokken. Hierdoor kun je makkelijker bepalen welke gebieden nu echt aandacht nodig hebben – en welke even kunnen wachten. - Hoe bepaal ik waar ik het beste mee kan beginnen?
Kies de belangrijkste categorie voor dit moment en selecteer binnen die categorie je TOP 3 acties. Let op: kies taken die echt verschil maken voor je gemoedsrust of je doelen. Begin met wat het meeste impact heeft, niet per se wat het meeste ‘schreeuwt’. - Hoe houd ik dit vol zonder weer te vervallen in chaos?
Maak er een dagelijkse of wekelijkse gewoonte van. Plan een vast moment om te schrijven, categoriseren en prioriteren. Zo houd je overzicht en voorkom je dat het weer oploopt. En: wees realistisch. Kleine stapjes geven het grootste resultaat op lange termijn.